Research

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


The research group »Research on Teachers and Teacher Education with Special Emphasis on Subject Didactics« conducts research- and development-projects. On these pages we inform about current and finished projects that are conducted at the Institute of Education and at the Tuebingen School of Education.

 


Project

Portfolio in Teacher Education (PORTO)


Since the introduction of the bachelor-master-structure in the eacher education system, the Tübingen Portfolio of Teacher Education is a constituent part of teacher training. The target of the Tübinger Portfolio is to strengthen the (meta-)reflexivity of the students by systematically discussing the relation of theory and practice in teacher education as well as the different educational components of the teacher education program. The Tübingen Portfolio is closely connected with the educational studies auf all student teachers and will be integrated into other domains of teacher training (subjects and subject didactics). Currently, as part of the accompanying research on the portfolio, a systematic review is being conducted to analyze the potentials that are attributed to the portfolio. Subsequently, in a second review it is analyzed whether there is empirical evidence according to the named potentials. Thus, the chances und limitations of portfolio work in teacher education can be investigated. The implementation of the Tübingen Portfolio is accompanied by an evaluation. The responsible researcher is Prof. Colin Cramer and Lina Feder is research assistant in the project.



Project-Team (Vita) 


Lina Feder, M.A.

since 2016: Research assistant at the Tübingen School of Education (TüSE); focus: Portfolio in Teacher Education
2015-2016: Research assistant at the Institute of Education (school pedagogy), University of Tuebingen, Germany
2012-2016: Studies of „School Research and School Improvement“ at the University of Tübingen, Germany (Master of Arts)
2010-2016: Teacher at elementary school in Tübingen, Germany
2009-2010: Preparation service at State Seminar for Didactics and Teacher Education in Nürtingen, Germany (2. Staatsexamen)
2005-2008: Teacher education program for primary schools at the University of Education at Heidelberg, Germany (1. Staatsexamen)

E-Mail: lina.feder@uni-tuebingen.de 



Publications


Feder, L., Cramer, C., Bohl, T., & Wenz, K. (accepted). Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Potenziale – empirische Forschungslage – konzeptuelle Kontextualisierung. In: Bundesministerium für Bildung und Forschung (Hrsg.): Qualitätsverbesserung des Praxisbezugs in der Lehrerbildung – Beiträge der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ für Forschung und Praxis. Fachinformation des BMBF.

Feder, L., & Cramer, C. (2018). Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Eine Analyse der Portfolioliteratur. Die Deutsche Schule, 110(4), 354–367.

Feder, L., Cramer, C., & Krämer, H. (2017). Tübinger Portfolio Lehrer*innenbildung. Konzeption. http://www.uni-tuebingen.de/de/93381.



Presentations


09/2018
Lehrer. Bildung. Gestalten. 83. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Lüneburg: Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Ein systematischer Forschungsüberblick. [Einzelvortrag von L. Feder und C. Cramer]

09/2018
Bildungsforschung und Bildungspraxis im Dialog. Fachtagung des Freiburger Advanced Center of Education (FACE) in Freiburg: Systematischer Einsatz von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung am Beispiel des ‚Tübinger Portfolio Lehrerbildung‘ [Einzelvortrag von L. Feder und C. Cramer]

06/2018
Kurzstrecke. Veranstaltungsreihe der Arbeitsstelle Hochschuldidaktik in Tübingen: Portfolio. [Impulsvortrag von L. Feder]

04/2018
Praxisorientierung im Lehramtsstudium – Innovationen und Befunde in der Qualitätsoffensive Lehrerbildung in Berlin: Potenziale des Portfolios unter besonderer Berücksichtigung von ‚Reflexivität‘ am Beispiel des Tübinger Portfolios. [Einzelvortrag von L. Feder im gemeinsamen Workshop mit T. Bohl, K. Wenz und K. Kniep]

04/2018
PREPARE. Promoting reflective practice in the training of teachers using e-Portfolios in Wien: Potenziale von Portfolios in der Lehrer*innenbildung unter besonderer Berücksichtigung von ›Reflexivität‹. [Einzelvortrag von L. Feder und C. Cramer]

02/2018
Portfolios. Chancen und Grenzen in der Lehrer*innenbildung (Reihe »New Topics Lehrer*innenbildung« der Tübingen School of Education) in Tübingen: Antizipierte Potenziale der Portfolioarbeit in der Lehrer*innenbildung und empirische Evidenz. [Einzelvortrag von L. Feder]

01/2018
Projektkonferenz ›Lehrerbildung PLUS‹ der Professional School of Education Stuttgart-Ludwigsburg: Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrer*innenbildung. Eine Analyse im Kontext der Portfolioliteratur. [Einzelvortrag von L. Feder und C. Cramer]

09/2017
Educational Research and Governance. 82. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Tübingen: Potenziale von Portfolioarbeit in der Lehrerbildung. Eine systematische Review. [Einzelvortrag]

 

About

Dr. Colin Cramer is professor of research on teachers and teacher education with special emphasis on subject didactics. He is member of the ›Institute of Education‹ as well as of the ›Tuebingen School of Education‹. His research interests are the teaching profession and the professionalisation in teacher education.

Aims 

Research on teachers and teacher education has the goal to understand who teachers are, in which context they are working and how they can be educated best.

Links

Profile at the University of Tuebingen

Tübingen School of Education

Institut of Education

Section for School Education

 

Research – Relevance – Responsibility. Exzellenz in der Lehrerbildung – Etablierung innovativer Strukturen an der Tübingen School of Education (TüSE) wird im Rahmen der gemeinsamen Qualitätsoffensive Lehrerbildung von Bund und Ländern aus Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung gefördert.

Get in Touch

Phone:
+49 (0)7071 29-78314
(Stefanie Jansen, Secretary)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

Email:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Tuebingen
Tuebingen School of Education
Wilhelmstrasse 31 | Room 204
72074 Tuebingen
Germany

Office Hours:
Wednesday 14.15 to 15.45
(Registration via Email required)