Research

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


On these pages the research group »Research on Teachers and Teacher Education« informs about current and finished research projects.

 


Project

Meta-Reflexivity and professionalism (MR)


The project discusses the relevance of meta-eflexivity for the professionalism in the teaching profession. Meta-Reflexivity is based on the constitutive multi-perspectivity of teacher education that in turn is founded onthe diverse scientific disciplines and elements of the study program. Furthermore, the approach takes uncertaintyas an essential element of widespread theories of the teaching profession into account. Meta-Reflexivity is introduced as an element of professionalism that leads to exemplary interpretations of situations in school practice on the basis of a deep understanding of multipletheoretical and empirical approaches. While interpreting situations in classroom and school, one can but doesnot have to refer to these exemplary interpretations of situations. The degree of professionalism is assessed by the quality and not by the quantity of this recourse. Possible principles of a meta-reflexive teacher education are proposed.



Publications


Cramer, C. (angenommen). Meta-reflexiver Ansatz in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Stuttgart: utb.

Cramer, C. (2020). Professionstheorien. Überblick, Entwicklung und Kritik. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Hrsg.), Theorien! Horizonte für die Lehrerbildung (S. 91–108). Tübingen: Tübingen University Press.

Cramer, C., Harant, M., Merk, S., Drahmann, M., & Emmerich, M. (2019). Meta-Reflexivität und Professionalität im Lehrerinnen- und Lehrerberuf. Zeitschrift für Pädagogik, 65(3), 401–423.

Cramer, C., & Drahmann, M. (2019). Professionalität als Meta-Reflexivität. In M. Syring & S. Weiß (Hrsg.), Lehrer(in) sein – Lehrer(in) werden – die Profession professionalisieren (S. 17–33). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Cramer, C. (2019). Multiparadigmatische und meta-reflexive Lehrerbildung. Begründungen, Gemeinsamkeiten und Differenzen, Perspektiven. (2019). Die Deutsche Schule, 111(4), 471–478.



Presentations


06/2019
Erste »Fachgruppentagung« der Dozierenden der Pädagogischen Hochschule Zürich: Professionalität von Lehrpersonen. Implikationen für Strukturen und Personal der Lehrpersonenbildung.

04/2019
Tagung »Flickenteppich Lehrerbildung? Professionalisierungsstrategien in Forschung und Praxis« im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung an der Eberhard Karls Universität Tübingen: (Drei) Professionalisierungsstrategien in der Lehrerbildung: Differenzen, Gemeinsamkeiten und Implikationen für die Lehrerbildung.

07/2018
Veranstaltungsreihe »Lehrerbildung an der Schnittstelle Schule/Universität« der Gießener Qualitätsoffensive Lehrerbildung (GOL) an der Justus-Liebig-Universität Gießen: Professionalität als Meta-Reflexivität: Was den Lehrerinnen- und Lehrerberuf zur Profession macht.

 

About

Dr. Colin Cramer is professor of research on teachers and teacher education with special emphasis on subject-matter teaching and learning. He is member of the ›Institute of Education‹ as well as of the ›Tuebingen School of Education‹. His research interests are the teaching profession and the professionalisation in teacher education.

Aims 

Research on teachers and teacher education has the goal to understand who teachers are, in which context they are working and how they can be educated best.

Links

Research Gate

Google Scholar

Profile at the University of Tuebingen

Tübingen School of Education

Institut of Education

Section for School Education

 

Research – Relevance – Responsibility. Exzellenz in der Lehrerbildung – Etablierung innovativer Strukturen an der Tübingen School of Education (TüSE) wird im Rahmen der gemeinsamen Qualitätsoffensive Lehrerbildung von Bund und Ländern aus Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung gefördert.

Get in Touch

Phone:
+49 (0)7071 29-75523
(Gabriela Knuth, Secretary)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

Email:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Tuebingen
Tuebingen School of Education
Wilhelmstrasse 31 | Room 204
72074 Tuebingen
Germany

Office Hours:
Wednesday 14.15 to 15.45
(Registration via Email required)