Publications

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


Publications of Prof. Dr. Colin Cramer are listed on these pages. Project-related publications are listed on the specific pages unter Research.

 


Books


Cramer, C., Rothland, M., König, J., & Blömeke, S. (Hrsg.) (2020). Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb.
[further information] [download of all articles]

Drahmann, M., Cramer, C., & Merk, S. (2020). Wertorientierungen und Werterziehung. Ergebnisse einer repräsentativen Studie zur Perspektive von Lehrpersonen und Eltern schulpflichtiger Kinder. Tübingen: Universität Tübingen. https://www.pedocs.de/volltexte/2020/20792

Cramer, C., & Oser, F. (Hrsg.) (2019). Ethos: Interdisziplinäre Perspektiven auf den Lehrerinnen- und Lehrerberuf. In Memoriam Martin Drahmann. Münster: Waxmann.
[further Informationen]

Cramer, C., Johannmeyer, K., & Drahmann, M. (Hrsg.) (2019). Fortbildungen von Lehrerinnen und Lehrern in Baden-Württemberg. Tübingen. https://www.pedocs.de/volltexte/2019/16567.  

Böhme, J., Cramer, C., & Bressler, C. (Hrsg.) (2018). Erziehungswissenschaft und Lehrerbildung im Widerstreit!? Verhältnisbestimmungen, Herausforderungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
[further information]

Cramer, C. (2016). Forschung zum Lehrerinnen- und Lehrerberuf. Systematisierung und disziplinäre Verortung eines weiten Forschungsfeldes. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
[further information]

Cramer, C. (2012). Entwicklung von Professionalität in der Lehrerbildung. Empirische Befunde zu Eingangsbedingungen, Prozessmerkmalen und Ausbildungserfahrungen Lehramtsstudierender. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
[further information]

Cramer, C., Horn, K.-P., & Schweitzer, F. (Hrsg.) (2012). Lehrerausbildung in Baden-Württemberg. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Herausforderungen. Jena: IKS Garamond.

Cramer, C., Ilg, W., & Schweitzer, F. (2009). Reform von Konfirmandenarbeit – wissenschaftlich begleitet. Eine Studie in der Evangelischen Landeskirche in Württemberg. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

 

About

Dr. Colin Cramer is professor of research on teachers and teacher education with special emphasis on subject-matter teaching and learning. He is member of the ›Institute of Education‹ as well as of the ›Tuebingen School of Education‹. His research interests are the teaching profession and the professionalisation in teacher education.

Aims 

Research on teachers and teacher education has the aim to understand who teachers and school leaders are, under which circumstances they work and how they can be prepared for their tasks appropriately in initial teacher education as well as in further professional development.

Links

Research Gate

Google Scholar

Profile at the University of Tuebingen

Tübingen School of Education

Institut of Education

Section for School Education

 

Research – Relevance – Responsibility. Exzellenz in der Lehrerbildung – Etablierung innovativer Strukturen an der Tübingen School of Education (TüSE) wird im Rahmen der gemeinsamen Qualitätsoffensive Lehrerbildung von Bund und Ländern aus Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung gefördert.

Get in Touch

Phone:
+49 (0)7071 29-75523
(Gabriela Knuth, Secretary)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

Email:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Tuebingen
Tuebingen School of Education
Wilhelmstrasse 31 | Room 204
72074 Tuebingen
Germany

Office Hours:
Wednesday 14.15 to 15.45
(Registration via Email required)