Publications of Prof. Dr. Colin Cramer are listed on these pages. Project-related publications are listed on the specific pages unter Research.
Handbook contributions and ecyclopedia articles
Cramer, C., & Rothland, M. (accepted). Professionstheoretische Ansätze. In M. Götz, A. Hartinger, F. Heinzel, J. Kahlert, S. Miller & U. Sandfuchs (Hrsg.), Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik (5. Aufl.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Cramer, C., Röhl, S., Hagenauer, G., & Hascher, T. (accepted). Lehrperson bleiben: Wege und Professionalisierung im Berufsverlauf. In T. Bohl, A. Gröschner, A. Scheunpflug, & M. Syring (Hrsg.), Studienbuch Bildungswissenschaften. Klinkhardt utb.
Cramer, C., Richter, D., & Röhl, S. (2024). Qualität im beruflichen Lernen von Lehrerinnen und Lehrern. In T. Betz, T. Feldhoff, P. Bauer, U. Schmidt, & B. Schmidt-Hertha (Hrsg.), Handbuch Qualität in pädagogischen Feldern: Diskurse. Theoretische Grundlagen. Empirische Beiträge. Kritische Einwürfe (S. 1–16). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40471-0_38-1
Groß Ophoff, J., & Cramer, C. (2022). The Engagement of Teachers and School Leaders with Data, Evidence and Research in Germany. In C. Brown & J. R. Malin (Hrsg.), The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education (S. 175–195). Bingley: Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-141-620221026
Cramer, C., & Rothland, M. (2022). Pädagogische Professionelle in der Schule. In T. Hascher, W. Helsper & T. S. Idel (Hrsg.), Handbuch der Schulforschung (3. Aufl., S. 1165–1187). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_56
Cramer, C. (2022). Personale Merkmale von Lehrkräften. In M. Zimmermann & H. Lindner (Hrsg.), Das Wissenschaftlich-Religionspädagogische Lexikon (WiReLex). Stuttgart: Deutsche Bibel Gesellschaft. https://doi.org/10.23768/wirelex.Personale_Merkmale_von_Lehrkrften.201031
Drahmann, M., & Cramer, C. (2021). The Professional Ethos of Teachers, Doctors, Lawyers, and Clergy. A Comparison of Ethos in Different Professions. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (Eds.), The International Handbook of Teacher Ethos: Strengthening Teachers, Supporting Learners (pp. 415–427). Dodrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73644-6_24
Cramer, C., Rothland, M., König, J., & Blömeke, S. (2020). Einführung in das Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, M. Rothland, J. König & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 11–17). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-vorwort
Cramer, C. (2020). Meta-Reflexivität in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 204–214). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-024
Cramer, C. (2020). Kohärenz und Relationierung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 269–279). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-031
Führer, F.-M., & Cramer, C. (2020). Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 748–755). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-091
Cramer, C., König, J., & Grimm, M. (2020). Heimliches Curriculum in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 770–776). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-094
Cramer, C. (2020). Professionstheorien. Überblick, Entwicklung und Kritik. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.), Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 111–128). Tübingen: Tübingen University Press. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-45602
Cramer, C. (2019). Beruf, Rolle und Professionalität von Lehrpersonen. In E. Kiel, B. Herzig, U. Maier, & U. Sandfuchs (Eds.), Handbuch Unterrichten an allgemeinbildenden Schulen (pp. 133–141). Stuttgart: utb.
Rothland, M., Cramer, C., & Terhart, E. (2018). Forschung zum Lehrerberuf und zur Lehrerbildung. In R. Tippelt & B. Schmidt-Hertha (Eds.), Handbuch Bildungsforschung (4th. ed., pp. 1011–1034). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19981-8_44
Cramer, C. (2014). Charakteristika und Rahmenbedingungen des Lehrerberufs. Diskussion. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (2nd ed.., pp. 177–186). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.15496/publikation-11115
Cramer, C. (2007). Musisch-kulturelle Bildung. In M. Spenn, D. Beneke, F. Harz & F. Schweitzer (Eds.), Handbuch Arbeit mit Kindern. Evangelische Perspektiven (pp. 325–333). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.