Publications

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


Publications of Prof. Dr. Colin Cramer are listed on these pages. Project-related publications are listed on the specific pages unter Research.

 


Handbook contributions and ecyclopedia articles


Cramer, C. (accepted). Personengebundene Merkmale von Lehrkräften. In M. Zimmermann & H. Lindner (Eds.), Das Wissenschaftlich-Religionspädagogische Lexikon (WiReLex). Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft. 

Groß Ophoff, J., & Cramer, C. (accepted). The engagement of teachers and school leaders with data, evidence and research in Germany. In C. Brown & J. R. Malin (Eds.), The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education. Bingley: Emerald. 

Drahmann, M., & Cramer, C. (2021). The Professional Ethos of Teachers, Doctors, Lawyers, and Clergy. A Comparison of Ethos in Different Professions. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (Eds.), The International Handbook of Teacher Ethos: Strengthening Teachers, Supporting Learners (pp. 415–427). Dodrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73644-6_24

Cramer, C., & Rothland, M. (2021). Pädagogische Professionelle in der Schule. In T. Hascher, W. Helsper & T.-S. Idel (Eds.), Handbuch Schulforschung (3rd ed.). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_56-1

Cramer, C., Rothland, M., König, J., & Blömeke, S. (2020). Einführung in das Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, M. Rothland, J. König & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 11–17). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-vorwort 

Cramer, C. (2020). Meta-Reflexivität in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 204–214). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-024 

Cramer, C. (2020). Kohärenz und Relationierung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 269–279). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-031 

Führer, F.-M., & Cramer, C. (2020). Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 748–755). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-091 

Cramer, C., König, J., & Grimm, M. (2020). Heimliches Curriculum in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 770–776). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-094 

Cramer, C. (2020). Professionstheorien. Überblick, Entwicklung und Kritik. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.), Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 111–128). Tübingen: Tübingen University Press. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-45602 

Cramer, C. (2019). Beruf, Rolle und Professionalität von Lehrpersonen. In E. Kiel, B. Herzig, U. Maier, & U. Sandfuchs (Eds.), Handbuch Unterrichten an allgemeinbildenden Schulen (pp. 133–141). Stuttgart: utb.

Rothland, M., Cramer, C., & Terhart, E. (2018). Forschung zum Lehrerberuf und zur Lehrerbildung. In R. Tippelt & B. Schmidt-Hertha (Eds.), Handbuch Bildungsforschung (4th. ed., pp. 1011–1034). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19981-8_44 

Cramer, C. (2014). Charakteristika und Rahmenbedingungen des Lehrerberufs. Diskussion. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (2nd ed.., pp. 177–186). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.15496/publikation-11115 

Cramer, C. (2007). Musisch-kulturelle Bildung. In M. Spenn, D. Beneke, F. Harz & F. Schweitzer (Eds.), Handbuch Arbeit mit Kindern. Evangelische Perspektiven (pp. 325–333). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

About

Dr. Colin Cramer is professor of research on teachers and teacher education with special emphasis on subject-matter teaching and learning. He is member of the ›Institute of Education‹ as well as of the ›Tuebingen School of Education‹. His research interests are the teaching profession and the professionalisation in teacher education.

Aims 

Research on teachers and teacher education has the aim to understand who teachers and school leaders are, under which circumstances they work and how they can be prepared for their tasks appropriately in initial teacher education as well as in further professional development.

Links

Research Gate

Google Scholar

Profile at the University of Tuebingen

Tübingen School of Education

Institut of Education

Section for School Education

Twitter

 

Research – Relevance – Responsibility. Exzellenz in der Lehrerbildung – Etablierung innovativer Strukturen an der Tübingen School of Education (TüSE) wird im Rahmen der gemeinsamen Qualitätsoffensive Lehrerbildung von Bund und Ländern aus Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung gefördert.

Get in Touch

Phone:
+49 (0)7071 29-75523
(Gabriela Knuth, Secretary)
+49 (0)7071 29-72729
(Prof. Cramer)

Email:
colin.cramer@uni-tuebingen.de

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Tuebingen
Tuebingen School of Education
Wilhelmstrasse 31 | Room 204
72074 Tuebingen
Germany

Office Hours:
Wednesday 14.15 to 15.45
(Registration via Email required)