Publications

🇬🇧 English
🇩🇪 Deutsch


Publications of Prof. Dr. Colin Cramer are listed on these pages. Project-related publications are listed on the specific pages unter Research.

 


Handbook contributions and ecyclopedia articles


Cramer, C., Röhl, S., Hagenauer, G., & Hascher, T. (accepted). Lehrperson bleiben: Wege und Professionalisierung im Berufsverlauf. In T. Bohl, A. Gröschner, A. Scheunpflug, & M. Syring Eds.), Studienbuch Bildungswissenschaften. Klinkhardt utb.

Cramer, C., & Rothland, M. (2024). Professionstheoretische Ansätze. In M. Götz, A. Hartinger, F. Heinzel, J. Kahlert, S. Miller, & U. Sandfuchs (Eds.), Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik (5th ed., pp. 144–153). Klinkhardt utb.

Cramer, C., Richter, D., & Röhl, S. (2024). Qualität im beruflichen Lernen von Lehrerinnen und Lehrern. In T. Betz, T. Feldhoff, P. Bauer, U. Schmidt, & B. Schmidt-Hertha (Eds.), Handbuch Qualität in pädagogischen Feldern: Diskurse. Theoretische Grundlagen. Empirische Beiträge. Kritische Einwürfe (pp. 1–16). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40471-0_38-1

Groß Ophoff, J., & Cramer, C. (2022). The Engagement of Teachers and School Leaders with Data, Evidence and Research in Germany. In C. Brown & J. R. Malin (Eds.), The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education (pp. 175–195). Bingley: Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-141-620221026

Cramer, C., & Rothland, M. (2022). Pädagogische Professionelle in der Schule. In T. Hascher, W. Helsper & T. S. Idel (Eds.), Handbuch der Schulforschung (3rd ed., pp. 1165–1187). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_56

Cramer, C. (2022). Personale Merkmale von Lehrkräften. In M. Zimmermann & H. Lindner (Eds.), Das Wissenschaftlich-Religionspädagogische Lexikon (WiReLex). Stuttgart: Deutsche Bibel Gesellschaft. https://doi.org/10.23768/wirelex.Personale_Merkmale_von_Lehrkrften.201031

Drahmann, M., & Cramer, C. (2021). The Professional Ethos of Teachers, Doctors, Lawyers, and Clergy. A Comparison of Ethos in Different Professions. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (Eds.), The International Handbook of Teacher Ethos: Strengthening Teachers, Supporting Learners (pp. 415–427). Dodrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-73644-6_24

Cramer, C., Rothland, M., König, J., & Blömeke, S. (2020). Einführung in das Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, M. Rothland, J. König & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 11–17). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-vorwort 

Cramer, C. (2020). Meta-Reflexivität in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 204–214). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-024 

Cramer, C. (2020). Kohärenz und Relationierung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 269–279). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-031 

Führer, F.-M., & Cramer, C. (2020). Mentoring und Coaching in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 748–755). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-091 

Cramer, C., König, J., & Grimm, M. (2020). Heimliches Curriculum in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 770–776). Bad Heilbrunn und Stuttgart: Klinkhardt utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-094 

Cramer, C. (2020). Professionstheorien. Überblick, Entwicklung und Kritik. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.), Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 111–128). Tübingen: Tübingen University Press. http://dx.doi.org/10.15496/publikation-45602 

Cramer, C. (2019). Beruf, Rolle und Professionalität von Lehrpersonen. In E. Kiel, B. Herzig, U. Maier, & U. Sandfuchs (Eds.), Handbuch Unterrichten an allgemeinbildenden Schulen (pp. 133–141). Stuttgart: utb.

Rothland, M., Cramer, C., & Terhart, E. (2018). Forschung zum Lehrerberuf und zur Lehrerbildung. In R. Tippelt & B. Schmidt-Hertha (Eds.), Handbuch Bildungsforschung (4th. ed., pp. 1011–1034). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19981-8_44 

Cramer, C. (2014). Charakteristika und Rahmenbedingungen des Lehrerberufs. Diskussion. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Eds.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (2nd ed.., pp. 177–186). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.15496/publikation-11115 

Cramer, C. (2007). Musisch-kulturelle Bildung. In M. Spenn, D. Beneke, F. Harz & F. Schweitzer (Eds.), Handbuch Arbeit mit Kindern. Evangelische Perspektiven (pp. 325–333). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

About

Dr. Colin Cramer holds an endowed full professorship of educational science at the University of Konstanz (Germany) and the Thurgau University of Teacher Education (Switzerland).

Aims 

The aim of research in the Educational Science working group is to make basic theoretical, systematic and empirical contributions to questions of education. Research on teachers and teacher education as a focal point has the aim to understand who teachers and school leaders are, under which circumstances they work and how they can be prepared for their tasks appropriately in initial teacher education as well as in continuing professional development. In teaching, the working group is responsible for the basic foundations in the field of education, educational psychology and sociology of education in the teacher education programs.

Get in Touch

University of Konstanz

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
University of Konstanz
Universitätsstraße 10 | Fach 45
D-78464 Konstanz
Germany

Phone:
+49 (0) 7531 88-4144

Email:
colin.cramer@uni-konstanz.de

Office Hours:
Registration via email required

 

Thurgau University of Teacher Education

Address:
Prof. Dr. Colin Cramer
Thurgau University of Teacher Education
Unterer Schulweg 3 | Postfach
CH-8280 Kreuzlingen
Switzerland

Phone:
N.N.

Email:
colin.cramer@ph-thurgau.ch

Office Hours:
Registration via email required