On these pages the research group »Research on Teachers and Teacher Education« informs about current and finished research projects.
Project
Conceptual Systematic Review (CSR)
This methodological project proposes a novel framework for conducting systematic reviews, known as the Conceptual Systematic Review (CSR). The CSR incorporates elements of content analysis, which are often implicit in the synthesis of research but are rarely made explicit. The aim of the CSR is to conceptually map tangled terms, prepare systematic reviews, facilitate interdisciplinary communication, and provide guidance in complex fields of scientific discourse. The proposed framework consists of a six-stage procedure designed to systematically unravel tangled terms through the deductive-inductive coding of a literature corpus. This framework goes beyond the traditional quantitative synthesis of research findings by introducing three key elements: heuristics, classifications, and systematics. These elements provide insights into the quality of term disentanglement in a hierarchical manner. Heuristics serve as a starting point and do not necessarily meet any quality criteria. Classifications adhere to analytical quality criteria, while systematics meet both analytical and empirical quality criteria. To ensure transparency and facilitate professional scrutiny, we introduce six quality criteria that make the quality of a CSR explicit. Explicitly delineating the conceptual elements of systematic reviews is particularly relevant in the field of educational research. Additionally, we discuss the relationship between the CSR and similar methods and address any weaknesses in the proposed framework. In summary, this project presents a novel framework, the CSR, which offers a comprehensive and explicit approach to conducting systematic reviews. By incorporating content analysis and providing clear quality criteria, the CSR contributes to advancing research in complex and interdisciplinary fields. Project partners are Dr. Felix Schreiber and Prof. Dr. Colin Cramer.
Publications
Schreiber, F., & Cramer, C. (2023). Was sind Bildungswissenschaften? Systematik vielfältiger Auffassungen in der wissenschaftlichen Literatur. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(1), 185–210. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01140-4
Schreiber, F., & Cramer, C. (2023). Conceptual Systematic Review. Vorschlag einer neuen Methode für die Wissenschaftsforschung. In S. Hofbauer, F. Schreiber & K. Vogel (Eds.), Grenzziehungen und Grenzbeziehungen des Disziplinären. Verhältnisbestimmungen (in) der Erziehungswissenschaft (S. 95–100). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/6042-09
Schreiber, F., & Cramer, C. (2022). Towards a Conceptual Systematic Review: Proposing a Methodological Framework. Educational Review. https://doi.org/10.1080/00131911.2022.2116561
Schreiber, F., Cramer, C., & Randak, M. (2022). Aufgaben und Verortungen der Fachdidaktik in wissenschaftlicher Literatur. Systematische Annäherung an den Begriffsgebrauch. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 40(1), 97–110.
Schreiber, F. (2022). Der Beitrag des Systemdenkens zur Professionalisierung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In U. Binder & J. Oelkers (Hrsg.), Funktionen und Leistungen der Allgemeinen Pädagogik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Internationale Positionierungen im Kontext der Wahrheit/Nützlichkeit-Frage (S. 179–184). Münster: Waxmann.
Presentations
11/2022
Workshop: Einführung in die Methodologie und Methode der Conceptual Systematic Review an der Technischen Universität Berlin.
(F. Schreiber)
02/2021
Methodologie(n) & Methode(n). Tagung der Kommission Wissenschaftsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) im Online-Format: Conceptual Systematic Review. Ein Methodenvorschlag am Beispiel der Bildungswissenschaften. F. Schreiber und C. Cramer [presentation]
10/2019
Perspectives on Subject Didactics. A Systematization of Subject Didactics Definitions. Vortrag im Rahmen eines Research Seminar an der Universität Malmö. (F. Schreiber)
09/2019
Was sind Bildungswissenschaften in der Lehrerbildung? Entwicklung einer Systematik durch empirische Validierung einer heuristischen Klassifikation. Fachvortrag auf der Jahrestagung der DGfE-Kommission Wissenschaftsforschung an der Universität Göttingen. (F. Schreiber und C. Cramer) (presentation)